חיפוש

מתכון ללחם מחמצת: איך להכין מחמצת

הוספה למחברת

שתפו את המתכון

רוצים לקבל מתכונים חדשים ישירות לטלפון שלכם?
לחצו כאן והצטרפו לקבוצת הווטסאפ שלנו

דרגו את המתכון

מתכון ללחם מחמצת: איך להכין מחמצת

לחם מחמצת הוא קלאסיקה נצחית, המושרשת במאות שנים של מסורת ואומנות אומנותית. לחם זה, שמקורו במצרים העתיקה, עמד במבחן הזמן, והתפתח למרכיב אהוב בתרבויות רבות ברחבי העולם. מה שמייחד את המחמצת הוא הטעם החריף והמרקם הלעוס הייחודי שלו, המושגים באמצעות תהליך התסיסה הטבעי של שמרי בר ולקטובצילים המצויים במתחמצת המחמצת. המתכון הזה לוקח אותך למסע דרך אומנות הכנת לחם מחמצת, ומניב כיכר קרום וריחנית שתעלה כל ארוחה.

רכיבים:

  • 500 גרם קמח לחם חזק
  • 350 גרם מים פושרים
  • 100 גרם פתיחה מחמצת פעילה
  • 10 גרם מלח

הוראות הכנה:

  1. מכינים את פתיח המחמצת: בקערת ערבוב גדולה, מערבבים 100 גרם של פתיח מחמצת פעיל עם 350 גרם מים פושרים. מערבבים עד שהסטרטר נמס במים.
  2. שלבו את הקמח: הוסיפו בהדרגה 500 גרם קמח לחם חזק לתערובת המתנע, תוך ערבוב בכף עץ עד שנוצר בצק שאגי.
  3. אוטוליזה: מכסים את הקערה במגבת מטבח נקייה ונותנים לה לנוח בטמפרטורת החדר למשך 30 דקות. תהליך האוטוליזה הזה מאפשר לקמח להתייבש במלואו ומתחיל את התפתחות הגלוטן.
  4. מוסיפים מלח: לאחר 30 דקות, מפזרים 10 גרם מלח על הבצק. השתמשו בידיים כדי לשלב את המלח בצורה אחידה בבצק, סוחטים ומקפלים עד לאיחוד מלא.
  5. תסיסה בתפזורת: מכסים את הקערה בניילון נצמד או במגבת לחה ונותנים לבצק לתסוס בטמפרטורת החדר למשך 4-6 שעות, או עד שהוא מכפיל את נפחו. במהלך הזמן הזה, בצע סדרה של מתיחה וקיפולים כל 30 דקות במשך השעתיים הראשונות כדי לחזק את הבצק.
  6. מעצבים את הכיכר: לאחר שהבצק הכפיל את נפחו, מעבירים אותו על משטח מקומח קלות. מעצבים אותו בעדינות לכיכר עגולה על ידי קיפול הקצוות לכיוון המרכז, יצירת מתח על פני השטח. מניחים את הכיכר המעוצבת עם התפר כלפי מטה בסלסלת הגהה מקומחת או קערה מרופדת במגבת מטבח.
  7. הוכחה סופית: מכסים את סל ההגהה במגבת מטבח ומניחים לבצק להתפח במקרר למשך הלילה, או בטמפרטורת החדר למשך 2-3 שעות, עד שהוא גדל בכ-30%.
  8. מחממים את התנור: כ-30 דקות לפני האפייה, מחממים את התנור ל-230 מעלות צלזיוס עם תנור הולנדי או אבן אפייה בפנים.
  9. מנקדים ואופים: לאחר ההגהה המלאה, הופכים בזהירות את סל ההגהה על פיסת נייר פרגמנט. מנקדים את החלק העליון של הכיכר בעזרת סכין חדה או סכין גילוח כדי לאפשר התרחבות במהלך האפייה. מעבירים את נייר הפרגמנט עם הכיכר לתנור ההולנדי שחומם מראש או על אבן האפייה. אופים מכוסה במשך 20 דקות, לאחר מכן מסירים את המכסה ואופים עוד 20-25 דקות, או עד שהקרום מזהיב והכיכר נשמעת חלולה כאשר דופקים על התחתית.
  10. מצננים ונהנים: מוציאים את הלחם מהתנור ונותנים לו להתקרר על רשת לפחות שעה לפני החיתוך. זה מאפשר ללחות להתפזר מחדש ומבטיח קרום פריך. הגישו פרוסות לחם מחמצת עם הממרחים האהובים עליכם או תהנו ממנו לבד!

חלופות מתכון:

לאוכלי כשרות או לבעלי הגבלות תזונתיות, ניתן להתאים את המתכון הזה בקלות על ידי שימוש במרכיבים בעלי תעודת כשרות. בנוסף, אם אתה נמנע מגלוטן, אתה יכול לבחון קמחים חלופיים כמו כוסמת או תערובות ללא גלוטן, אם כי המרקם והטעם עשויים להשתנות מעט מהמחמצת המסורתית.

יתרונות תזונתיים:

  • לחם מחמצת מציע יתרונות תזונתיים רבים. בשל תהליך התסיסה, קל יותר לעכל אותו, מה שהופך אותו לאופציה ידידותית יותר לבעלי קיבה רגישה או אי סבילות לגלוטן. 
  • בנוסף, מחמצת מכילה רמות גבוהות יותר של חומרים מזינים מסוימים כמו ויטמינים B ומינרלים כגון ברזל, אבץ ומגנזיום בהשוואה ללחם שמרים מסחרית. 
  • האינדקס הגליקמי הנמוך שלו מספק גם רמות אנרגיה מתמשכות ויכול לסייע בשליטה על הסוכר בדם.

תפוקה וזמן הכנה: מתכון זה מניב כיכר אחת דשנה של לחם מחמצת ודורש כ-24 שעות מתחילתו ועד סופו, כולל זמני מנוחה ותסיסה.

רמת קושי: מתכון זה נכנס לקטגוריית הקושי הבינוני. אמנם הוא אינו דורש מיומנויות אפייה מתקדמות, אך הוא דורש סבלנות ותשומת לב לפרטים, במיוחד בניהול תהליך המתנע וההתסיסה של מחמצת.

טיפים להצלחה:

  • שמור על לוח הזמנים עקבי של האכלה המתנע שלך מחמצת כדי לשמור על פעיל ובריא.
  • נסה עם תערובות קמח שונות או תוספות כמו זרעים או עשבי תיבול כדי להתאים אישית את הטעם והמרקם של לחם המחמצת שלך.
  • לקבלת פרופיל טעם עמוק יותר, הארך את זמן התסיסה בתפזורת או מעכב את הבצק במקרר למשך הלילה.
  • השקיעו במשקל מטבח למידות מדויקות, שכן דיוק הוא המפתח באפיית מחמצת.
  • אמצו פגמים! כל כיכר מחמצת היא ייחודית, המשקפת את הניואנסים של תסיסה ואומנות יד. תהנו מהתהליך והתענגו על התוצאות של לחם המחמצת הביתי שלכם.

עוד מתכונים

מתכונים מומלצים:

תגיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות